ایتالیا : رم

قبل از اینکه بریم ایتالیا همیشه شنیده بودم که ایتالیا از خیلی جهات با بقیه کشورهای اروپایی خصوصا کشورهای عضو شنگن فرق می کنه ! مثلا اینکه خیلی بی نظم و شلوغه !! مردم زیاد انگلیسی بلد نیستن و ....یه چیزای دیگه که خیلی یادم نیست !!! ولی خلاصه یه ذهنیت های منفی نسبت به ایتالیا از این نظر داشتم . 

وقتی وارد فرودگاه بین المللی رم شدم که فوق العاده بزرگ بود تا حدی این مساله رو احساس کردم ! نسبت به فرودگاه فرانکفورت و پاریس که تا به حال دیده بودم به نظرم اومد خیلی شلوغ و درهم بر هم بود شاید هم ذهنیت منفی که داشتم باعث شده بود اینجوری فکر کنم ولی خوب واقعا شلوغ بود ودریغ از تابلوهای راهنمای درست و حسابی ! واسه پیدا کردن ایستگاههای مترو و اتوبوس کل فرودگاه رو گشتیم و هر کسی یه آدرس می داد علاوه بر این همونطوری که شنیده بودیم انگلیسی نسبتا تعطیل بود (به نسبت بقیه کشورهای اروپایی که دیده بودیم) به قول یکی از دوستام توی ایتالیا همونقدری که زبان فارسی به دردت می خوره انگلیسی هم به درد می خوره !!! حالا به این شدت نبود ولی خوب از هر ۷-۸ نفری که سوال می پرسیدی یه نفر اونم دست و پا شکسته جوابتو می داد !!! خلاصه با هر زحمتی بود ایستگاه اتوبوس مورد نظر رو پیدا کردیم و رفتیم به سنترال استیشن رم (ترمینی) که توی همه وبلاگ ها خونده بودم توی یه منطقه خیلی شلوغ و در هم بر هم رم بود !! بعد از اون هم با کلی دردسر هتل رو پیدا کردیم ...آدرسی که از هتل داشتیم با هیچ کدوم از خیابون هایی که ما می رفتیم مطابقت نداشت و بد تر از همه اینکه هتل محترم هم تابلوی درست و حسابی نداشت که بشه به راحتی پیداش کرد !! 

تا اینجای مطلب همش شد از نکات منفی رم !! 

حالا بریم سراغ مثبت هاش ... 

بلاخره با هر دردسری بود هتل رو پیدا کردیم ....این هتل از همون مدل ها B&B بود تقریبا میشه گفت یه خونه بزرگ 3-4 خوابه با همه امکانات بود که هر اتاق رو جداگانه اجاره می دادن ! خیلی شیک و تمیز و مرتب یود و صاحب هتل هم اصلا اونجا نبود و هر موقع که کار داشتی باید باهاش تماس می گرفتی ....هتل تقریبا توی یه محله مسکونی بود و از مرکز شهر فاصله داشت . البته من ترجیح می دادم توی مرکز شهر باشیم و به خیابون های اصلی نزدیک باشیم  البته اینو بگم که به کلوسئوم خیلی نزدیک بودیم و میشد پیاده بریم .  با یه خط اتوبوس هم که از سر خیابون رد می شد میرفتیم به مرکز شهر و بقیه جاهای دیدنی رو ببینیم . 

ما برای رم تقریبا یه روز و نیم وقت داشتیم و می دونستیم وقتمون خیلی کمه واسه همین سعی کردیم از همه فرصتمون استفاده کنیم . عصر همون روزی که رسیدیم با  اتوبوس رفتیم سمت خیابون معروف ویا دل کورسو که یکی از خیابون های دیدنی رم بود و تقریبا خیلی از جاهای دیدنی رم رو می شد پیاده از این خیابون بری و ببینی  .... معبد پانتئون ، فواره تریو، خیابون معروف کندوتی ، پله های اسپانیایی و یه عالمه کلیسا های قدیمی و دیدنی رو می شد توی این مسیر ببینی ....خیابون کندوتی یکی از مشهور ترین خیابون های رم واسه فروشگاه های مارک و برند های معروف بود ....البته اصلا به هیچ وجه واسه خرید مناسب نبود و بیشتر جنبه دیدن و تماشا کردن داشت !! اطراف فواره تریو هم پر بود از پیتزافروشی های اصیل ایتالیایی که البته بو و طعم پیتزاشون هیچ ربطی به پیتزای ایرانی نداشت !! اون شب رو تا آخر وقت توی خیابون های رم چرخیدیم و لی باورمون نمی شد که توی رم هستیم ....یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا .... این قدمت و تاریخی بودن رو می شد از همه کوچه و خیابون های رم احساس کرد ... 

صبح روز بعد رو گذاشته بودیم واسه واتیکان و کلوسئوم ....به توصیه دوستان با تجربه واتیکان رو صبح زود رفتیم چون واسه وارد شدن باید یه صف خیلی شلوغ رو تحمل می کردیم ...البته باز هم حدود یک ساعت توی صف بودیم که بتونیم وارد کلیسای اصلی بشیم ...جمعیتی که اونجا بودن قطعا یه عده مثل ما فقط تورسیت بودن ولی خیلی ها هم مسیحی هایی بودن که اونجا دعا می کردن و فکر می کنم یه جورایی اونجا براشون حکم مکه مسلمونا رو داشت !! توی کلیسا فوق العاده قشنگ بود و پر از آثار هنرمندان بزرگ بود و می شد تا دلت می خواد عکس بندازی !! جالب بود که مسیحی ها هم مثل مسلمونا که میرن در و دیوار یه زیارتگاه رو می بوسن ،  دست و پای مجسمه های مسیح و مریم و باقی دوستان .... رو می بوسیدن !!  

بعد از واتیکان رفتیم سمت میدان ونیز و کلسئوم و باز هم یه عالمه صف ...برای واتیکان فکر نکنم پول ورودی داده باشیم ولی برای کلوسئوم باید حتما یه بلیط گرون می گرفتیم !! یادم نیست چند یورو بود ولی زیاد بود !!! اولین چیزی که با دیدن کلوسئوم به باد آدم میاد فیلم گلادیاتوره ، خصوصا اینکه روی ال سی دی های خیلی بزرگی قسمت هایی از اون رو پخش می کردن و می تونستی تصور کنی که واقعا توی این بنا چه اتفاقهایی افتاده !! کلسئوم خیلی عظیم بود و به نظر من به اندازه سه هزار سال قدمتش عظمت و شکوه داشت .... 

شب که برگشتیم هتل وسایلمون رو آماده کردیم واسه فردا صبح زود که برای سوئد پرواز داشتیم . صاحب هتل واسه ساعت 4 صبح یه تاکسی برامون رزرو کرده بود واسه سنترال استیشن که از اونجا با شاتل های فرودگاه بریم به سمت فرودگاه و گوتنبرگ ....  

احساس می کنم خیلی کم از زیبایی ها و جاذبه های رم نوشتم و به قول معروف حق مطلب رو ادا نکردم !!  

 

نظرات 6 + ارسال نظر
دریا دوشنبه 12 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:12 ق.ظ http://eastsea.blogfa.com

نامه ای برای ...خدا.


قاصدک بیا کنارم / لحظه ی پاکِ اذونه

بیا آیتی بخونیم / ببریم داخل خونه

بیا حالا که خدامون / درا رو وا کرده الان

بیا تا دست به دعا شیم / قبول شه به حق قرآن

خدایا ...دلم گرفته / چرا... حوصله ندارم؟

من بیام سرم رو امشب... ؟ / رویِ شونه هات بزارم.؟

خدایا بحق قرآن / تو مواظب دلا باش .

راه هایی که اشتباهه / خودِ تو نشون بدی کاش

خدا ...؟ باز با دست خالی / اومدم شرمنده باشم

من گدایِ خانه زادم / نمیشه ...برنده باشم

خدایا میخوام که با تو / بمونم تا آخرِ راه

با این بالهایِ شکستم / نمونم...؟ تویِ جاده ها

خدا....محکمم نگهدار / تا رها نشم دوباره

کاشکی... هیچ کسی ندونه / افتادن.... چه دردی داره

مهربون ِروز تنگم / مرحمِ زخما و دردم

من به مهربونیِ تو / دوباره بازم میخندم

تو ...همیشه مهربونی / واسه ی همه همین باش

کاشکی ...قدرتو بدونم / کاش فراموشم نشه ...کاش.

شیما و علی یکشنبه 25 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:47 ب.ظ http://malish.blogfa.com

سلام دوست جون! نوشته های شما هم برای ما خاطره انگیز بود!

امید دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 07:24 ق.ظ http://www.omid-arezu.blogfa.com

سلام و درود بر شما .. ممنون .. از مطالب شما بهره بردیم ...



زنده و پاینده باشید در این عالم پهناور ... التماس دعا

بابک دوشنبه 4 دی‌ماه سال 1391 ساعت 02:36 ب.ظ http://travle.blogsky.com

سلام خلاصه و مفید نوشتید خوب بود با توجه به وقت محدودم لذت بردم فقط فقط یه چیزی بگم ؟ ؟
چرا عکس کنا این مطالبتون نمیذارید ؟ به نظرم من وجود عکس در کنار این مطالب زیبا کارتون رو تکمیل میکنه..
موفق باشید

Mr.kaheh دوشنبه 26 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:19 ب.ظ

خیلی ممنون از مطلب جالب-کوتاه-و در عین حال مفید .جوری که ادم تصور می کند در ان مکان است من در عید امسال به رم خواهم رفت وبا خواندن مطلب شما چند نکته را متوجه شدم ولی خوبی سفر من این است که من٨روز در انجا میمانم ولی شما فقط یکی دو روز در انجا بودید وبه سمت سوءد رفتید کاش در مورد سوءد هم مینوشاید من هم مثل شما خواطراتم را در سایتم می نویسم و کسانی مثل من که می خواهند به رم بروند اطلاعاتی به دست اورند باز هم ممنون.

شهرزاد چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 06:08 ب.ظ

یک سوال شما اونجا رفتین مشروبم خوردین؟! شراباش خوب بود؟! من دو هفته دیگه میخوام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد